LEVANDE INDUSTRIMUSEUM
Motorfabriken Göta startade 1907 och är en av Sveriges äldsta båtmotorfabriker. Det är idag en verkstad och levande industrimuseum.
Solomotorn inköptes 1967 från bröderna Skoogs motorfabrik i Borlänge, en stor tillverkare av båt och stationära motorer. Många av dessa Göta och Solo finns bevarade och även mängder av reservdelar. Att komma in i denna gamla verkstad med en gammal maskinpark och uppleva atmosfären och doften är en upplevelse. Här finns även mycket annan kuriosa bevarad från gamla tider.
Att Motorfabriken Göta, "Göta Motorer" hamnade i Osby kan vi tacka järnvägen för. Till Blackstad norr om Västervik gick nämligen inga tåg.
Hugo Peterson tog därför 1907 sitt företag Hagaborgs Mekaniska Verkstad och flyttade till Osby. Där Köpte han en butik med tillhörande verkstad. Väl på plats ändrades namnet till Motorfabriken Göta.
Tändkulemotorn Stabil
I Osby började Hugo på allvar bygga motorer. Först ut var tändkulemotorn Stabil. Snart kom utombordsmotorn Kurir. Den gamla verkstaden var snart för liten.
Istället uppfördes en fabriksbyggnad med karaktäristiska sågtandstak. Produktionen ställdes om. Företaget började tillverka inombords och stationära motorer.
På 1930-talet etablerade företaget export till Danmark, Island, Holland, och Tyskland. Motorer ifrån Göta såldes även på den amerikanska marknaden.
Företagets grundare dör 1939 samtidigt som andra världskriget bryter ut. Tillvaron för de anställda vänds upp och ner. Tillgången till bensin stryps och byggandet av båtmotorer avstannar. Disponenten för Färe Armaturfabrik i Sibbhult kommer till undsättning. I maskinparken ser han möjligheter att ställa om produktionen och istället för motorer tillverka produkter till försvaret.
Efter kriget återupptogs tillverkningen av motorer 21/2-3-4-6-7 hästkrafter. Under 1950-talet utvecklade företaget en tvåtaktsmotor, som kunde drivas både med bensin och med fotogen. De encylindriga motorerna på 5-6 hästkrafter och de tvåcylindriga på 10-12 hästkrafter blev riktiga "kassakor". Lämpade för snipor och segelbåtar passade de som hand i handsken för ett ökande antal ägare av fritidsbåtar. Företaget växte. Som mest fanns 35 personer på lönelistan. Undantaget ett fåtal kvinnor på kontoret var det "männens arbetsplats".
Ökad konkurrens och minskad orderingång gjorde att personalstyrkan måste dras ner. I slutet på 1950-talet företaget en ny ägare, Osby pumpindustri. För att ge företaget fler ben att stå på utökades produktionen med nya motormodeller.Solomotorn, som tyvärr blev kortlivad var en av dessa.
I början av 1960-talet sålde företaget fastigheten till Osby kommun och flyttade till lokaler på Nya Hallarydsvägen. Den gamla fabriken revs och ersattes av Hasslarödsskolan. Göta Motorers nuvarande ägare, Sten Carlsson tog över 1984. Förutom enstaka nytillverkningar av 1950-talets populära tvåtaktare, renoveras äldre båtmotorer. Dessutom säljs reservdelar till Göta- och Solomotorer. Företaget är en av Sveriges sista tillverkare av tvåtaktsmotorer, vilket gör det unikt i sitt slag.